Στροφορμοσκόπιο Εφευρέτης: Δ. Τσαούσης (Φυσικός, Σχολικός Σύμβουλος Καθηγητών Φυσικών Επιστημών στους νομούς Ιωαννίνων και Κέρκυρας)
|
||
Η συσκευή σχεδιάστηκε με βάση το γνωστό πείραμα κατά το οποίο ένας μαθητής κρατά κατακόρυφα έναν περιστρεφόμενο τροχό, ενώ αυτός κάθεται σε περιστρεφόμενο κάθισμα. Ο μαθητής και το κάθισμα αρχικά ακινητούν, ενώ ο τροχός περιστρέφεται με τον άξονά του κατακόρυφο. Η αντιστροφή του τροχού (ο μαθητής δηλαδή γυρίζει ανάποδα τον τροχό κατά 180ο) συνεπάγεται την περιστροφή του μαθητή και του καθίσματος λόγω της διατήρησης της στροφορμής. Η συσκευή έχει χαμηλό κόστος κατασκευής, είναι εύχρηστη, μικρών διαστάσεων, μικρού βάρους, απολύτως ακίνδυνη στη χρήση της και κάνει άμεσα κατανοητό στους μαθητές το νόμο της διατήρησης της στροφορμής και τη μεταβολή της στροφορμής λόγω εξωτερικής ροπής. Λειτουργεί, δε, αυτόνομα, χωρίς να απαιτείται χρόνος για την προετοιμασία του πειράματος. Επίσης, το στροφορμοσκόπιο, με τα παρελκόμενα που περιλαμβάνει (ελατήριο στρέψης και μάζες για την αύξηση της ροπής αδράνειας), μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε εργαστηριακές ασκήσεις μεταβολής της στροφορμής, σε ασκήσεις μέτρησης ροπής αδράνειας ενός δίσκου αλλά και σε ασκήσεις κινητικής ενέργειας λόγω περιστροφής. Για τους λόγους αυτούς, κατά τον Δ. Τσαούση, το στροφορμοσκόπιο αποτελεί απαραίτητο εξοπλισμό των εργαστηρίων Φυσικής της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Περισσότερες πληροφορίες για το στροφορμοσκόπιο και τον τρόπο λειτουργίας του παρέχονται στην ιστοσελίδα http://www.epyna.gr/modules.php?name=News &file=article&sid=918 |
||