Η ΘΑΛΑΣΣΟΠΛΟΪΑ

 

Τα πρώτα πλεούμενα

Η ιστορία της θαλασσοπορίας μοιάζει με θρύλο. Ωστόσο, είναι μια ιστορία αληθινή. Και πρέπει να καταβάλουμε μεγάλες προσπάθειες, για να φανταστούμε πώς οι πρώτοι άνθρωποι έμαθαν να θαλασσοπορούν.

Ασφαλώς, εντελώς τυχαία, κάποιος προϊστορικός άνθρωπος σκαρφάλωσε σε κάποιον κορμό δέντρου, που έπλεε πάνω στα νερά, και τότε πρόσεξε πως δεν κουραζόταν πια. Ύστερα σκέφτηκε πως θα μπορούσε να κόψει, με το πέτρινο πελέκι του, έναν κορμό δέντρου, να τον καθαρίσει από τα κλαδιά του και να τον χρησιμοποιήσει για να διασχίσει το ποτάμι. Η πρώτη ιδέα της βάρκας θα γεννήθηκε την ημέρα που ένας από αυτούς τους πρωτόγονους θαλασσοπόρους θα σκέφτηκε: «Θα κουραζόμουν πολύ λιγότερο εάν ο κορμός του δέντρου δεν ήταν τόσο βαρύς».

 

 

Τα καράβια

 Επί πολλούς αιώνες η μεγάλη βάρκα με τα κουπιά ήταν το μόνο πλεούμενο που γνώριζαν οι άνθρωποι εκείνης της μακρινής εποχής. Την τελειοποίησαν αργότερα στήνοντας κατάρτι και κρεμώντας πανί. Τα σχήματα βέβαια άλλαζαν από τόπο σε τόπο, όπως επίσης και τα μεγέθη. Στην ιστορική εποχή υπήρχαν πια καράβια πραγματικά.

Όταν εφευρέθηκε το τιμόνι, άλλαξε ριζικά η κατασκευή των καραβιών, που μπορούσαν πλέον να γίνονται μεγαλύτερα, ικανά να μεταφέρουν βαρύτερα φορτία. Τα μεγάλα καράβια τα έφτιαχναν με πολλή τέχνη. Ειδικοί στη ναυπηγική τριγυρνούσαν σε διάφορα δάση, για να διαλέξουν τα δέντρα που μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή καραβιών, εμπορικών ή πολεμικών. Αργότερα, άρχισαν να χρησιμοποιούν και το σίδερο στην κατασκευή των καραβιών. Το σίδερο όμως σκούριαζε μέσα στο νερό, ενώ το ξύλο ήταν πιο ανθετικό. Γι’ αυτό, ανακαλύφθηκαν διάφοροι τρόποι ώστε να αποφεύγεται η σκουριά κι έτσι, σιγά σιγά, το σίδερο επικράτησε.

 

 

Επάνω