|
Το Χριστόξυλο
Στα
χωριά της βόρειας Ελλάδας, από τις παραμονές των εορτών ο νοικοκύρης
ψάχνει στα χωράφια και διαλέγει το πιο όμορφο, το πιο γερό, το πιο
χοντρό ξύλο από πεύκο ή ελιά και το πάει σπίτι του. Αυτό
ονομάζεται Χριστόξυλο και είναι το ξύλο που θα καίει για όλο
το δωδεκαήμερο των εορτών, από τα Χριστούγεννα μέχρι και τα Φώτα,
στο τζάκι του σπιτιού. Η στάχτη των ξύλων αυτών προφύλασσε το
σπίτι και τα χωράφια από κάθε κακό. Το έθιμο της Καμήλας
Κάθε
χρόνο, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς τα μέλη του πολιτιστικού συλλόγου
‘Καβακλή’ των Κουφαλίων Θεσσαλονίκης ξεχύνονται στους δρόμους της
πόλης. Δεν λένε όμως τα κάλαντα, αλλά μεταμφιέζονται σε καμήλες και
φωνάζουν δυνατά διάφορα συνθήματα. Σκοπός τους είναι να παραπλανήσουν
τους στρατιώτες του Ηρώδη που ψάχνουν να βρουν το νεογέννητο Ιησού, ώστε
να μην μπορέσουν να τον σκοτώσουν.
Με παραδοσιακές φουφούδες και την επίσκεψη του Καππαδόκη Αη Βασίλη
γιορτάζονται τα Χριστούγεννα στην πόλη της Καβάλας.Το εμπορικό
κέντρο της πόλης την παραμονή των Χριστουγέννων θυμίζει μια μεγάλη
ψησταριά. Στους περισσότερους πεζόδρομους, αλλά και στα πεζοδρόμια,
οι έμποροι στήνουν υπαίθριες ψησταριές, τις λεγόμενες φουφούδες και
προσφέρουν σε όλους τους περαστικούς ψητά κρέατα και ντόπιο κόκκινο
κρασί. Οι Μωμόγεροι
Στα
χωριά Πλατανιά και Σιταγροί του Νομού Δράμας συναντάμε το
έθιμο των Μωμόγερων, το οποίο προέρχεται από του Πόντιους
πρόσφυγες. Η ονομασία του εθίμου προέρχεται από τις λέξεις μίμος ή
μώμος και γέρος και συνδέεται με τις μιμητικές κινήσεις των
πρωταγωνιστών. Αυτοί, φορώντας τομάρια ζώων – λύκων, τράγων ή
άλλων - ή ντυμένοι με στολές ανθρώπων οπλισμένων με σπαθιά, έχουν τη
μορφή γεροντικών προσώπων. Οι κλαδαριές
Οι
κλαδαριές στην περιοχή του Βοΐου εντάσσονται στα έθιμα του
δωδεκαημέρου, όπως αποκαλείται το διάστημα από τα Χριστούγεννα και μετά.
Η προετοιμασία για το έθιμο όμως, ξεκινά ήδη από τον Οκτώβριο.
Συγκεκριμένα, την επόμενη του Αγίου Δημητρίου, στις 27 Οκτωβρίου, τα
παιδιά και οι έφηβοι τρέχουν στα χωράφια και τις βουνοπλαγιές και
μαζεύουν κλαδιά και ξερά χόρτα για την κλαδαριά. Ψάχνουν κυρίως κλαδιά κέδρου που έχουν ένα ιδιαίτερο άρωμα. Τα κλαδιά αποθηκεύονται σε
μέρος ξηρό και παραμένουν εκεί για να ξεραθούν εντελώς και να μην
έχουν υγρασία. Κόλιντα Μπάμπο
Στην
Πέλλα αναβιώνει το έθιμο της «Κόλιντα Μπάμπο» που έχει σχέση με τη
σφαγή του Ηρώδη. Οι κάτοικοι της περιοχής ανάβουν το βράδυ φωτιές
φωνάζοντας «κόλιντα μπάμπο»
δηλαδή «σφάζουν γιαγιά». Σύμφωνα με το έθιμο οι φωτιές ανάβουν για να
μάθουν οι άνθρωποι για τη σφαγή και να προφυλαχτούν. Το σπόρδισμα των φύλλων Στη Θάσο, έως σήμερα, οι οικογένειες κρατούν ένα πολύ παλιό έθιμο είναι το σπόρδισμα των φύλλων και γίνεται ως εξής: Κάθονται όλοι γύρω από το αναμμένο τζάκι, τραβούν την ανθρακιά προς τα έξω και ρίχνουν γύρω στ' αναμμένα κάρβουνα, φύλλα ελιάς, βάζοντας στο νου τους από μια ευχή, χωρίς όμως να την πουν στους άλλους. Όποιου το φύλλο γυρίσει περισσότερο, εκείνου θα πραγματοποιηθεί και η ευχή του. Μπουμπουσιάρια ή ρουγκατσιάρια Μπουμπουσιάρια ή ρουγκατσιάρια ονομάζονται στη Δ. Μακεδονία τα καρναβάλια που γίνονται την Πρωτοχρονιά και τα Θεοφάνια. Μπουμπουσιάρια τα λένε κυρίως στη Σιάτιστα και τα γύρω χωριά, καθώς και στα Βλαχοχώρια των Γρεβενών. Ως ρουγκατσιάρια είναι γνωστά σ' ολόκληρο τον υπόλοιπο νομό Κοζάνης, στην Καστοριά κ.λπ. Στην τελευταία αυτή μάλιστα αποκαλούνται ειδικότερα ρογκουτσάρια και γίνονται στις 7 και 8 του Γενάρη, δηλ. τ' Αγιαννιού. Στη Σιάτιστα τα μπουμπουσιάρια γίνονται την Πρωτοχρονιά και τα Θεοφάνια -κυρίως τα Θεοφάνια- ενώ σ' όλα τα άλλα χωριά του Βοΐου μόνο την Πρωτοχρονιά. Εξαίρεση αποτελεί η Εράτυρα. Εκεί το ωραίο αυτό έθιμο το συναντούμε την επομένη της Πρωτοχρονιάς. |