Τα πρώτα αμάξια

Κεντρική
Βασικοί κανόνες
Ιστορικά στοιχεία
Δραστηριότητες
Σύνδεσμοι
Πληροφορίες
 

 

Το αυτοκίνητο όπως το ξέρουμε σήμερα, δεν ανακαλύφθηκε μια μέρα από έναν άνθρωπο.

Η ιστορία του αντανακλά μια εξέλιξη που συντελέστηκε σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Παρ’ όλα αυτά εύκολα μπορούμε να επισημάνουμε τους πρωτοπόρους αυτής της εξέλιξης. Τα πρώτα θεωρητικά πλάνα του αυτοκινούμενου οχήματος σχεδιάστηκαν από τους Leonardo da Vinci και Isaac Newton.

Το 1769 ο Γάλλος μηχανικός Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804) κατασκεύασε για λογαριασμό του Γαλλικού στρατού το πρώτο αυτοκινούμενο όχημα δρόμου.

Ο Cugnot χρησιμοποίησε την δύναμη του ατμού για να κινήσει το όχημά του. Ήταν ένα μήκους 4 μέτρων τρίκυκλο που χρησιμοποιήθηκε για την καθέλκυση κανονιών του στρατού. Με τελική ταχύτητα 5 χλμ/ώρα, έπρεπε να σταματάει κάθε 10-15 λεπτά λειτουργίας για να ανακτά δύναμη ο ατμός. Το καζάνι του βραστήρα είχε τοποθετηθεί στο μπροστά μέρος ξεχωριστά από το κυρίως αμάξωμα.

Τον επόμενο χρόνο (1770) ο Cugnot κατασκεύασε ένα επίσης αυτοκινούμενο τρίκυκλο με θέσεις ώστε να μεταφέρει 4 επιβάτες.

Το 1771 ο Cugnot και πάλι, τράκαρε με το όχημά του επάνω σε έναν πέτρινο τοίχο και έγινε έτσι ο πρώτος άνθρωπος που είχε ποτέ αυτοκινητιστικό ατύχημα. Βέβαια η ταχύτητα ήταν τόσο μικρή που δεν ήταν δυνατό να υπάρξουν σοβαρές σωματικές βλάβες. Οι βραστήρες που κινούσαν τα οχήματα ήταν ογκώδεις, βαριοί και στερούσαν το οποιοδήποτε αμάξωμα από χώρο και ευελιξία. Στην ουσία η πραγματική αξιοποίηση του ατμού έγινε στις μηχανές των τραίνων.

Οι ιστορικοί που αποδέχονται ότι τα πρώτα ατμοκίνητα αυτοκινούμενα οχήματα δρόμου ήταν αυτοκίνητα θεωρούν ταυτόχρονα τον Nicolas Cugnot ως τον εφευρέτη του πρώτου αυτοκινήτου.

Εφόσον η αρχή είχε γίνει, η περαιτέρω εξέλιξη εξαρτιόνταν από την ανακάλυψη και εφαρμογή νέων τεχνικών βελτίωσης. Πολλοί ήταν οι συνεχιστές αυτής της εξέλιξης που ο καθένας με δικές του πατέντες και ιδέες έδωσαν στο αυτοκίνητο μια πιο αξιόλογη μορφή.

Ανάμεσα σε αυτούς ξεχωρίζει ο Henry Ford που πρώτος κατασκεύασε και διέθεσε ένα μοντέλο μαζικής παραγωγής. Γεννημένος το 1863 στο Dearborn του Michigan, από πολύ μικρός ασχολήθηκε με μηχανές.

Το 1903 ιδρύει την Ford Motor Company και κάθε νέο μοντέλο που κατασκευάζει η εταιρία του παίρνει για ονομασία ένα γράμμα του Αγγλικού αλφάβητου ξεκινώντας από το Α.

Τελικά μετά από πολλές βελτιώσεις τον Οκτώβριο του 1908 το “Τ model” είναι έτοιμο για μαζική παραγωγή.

Με αρχική τιμή 950$ ήταν προσιτό στις ανώτερες κοινωνικά τάξεις.

Ένα νέο Τ model κατασκευάζονταν κάθε 728 λεπτά εργασίας.

Η ευρηματικότητα του Ford δεν περιορίστηκε μόνο στο αυτοκίνητο, αλλά ήταν πρωτοποριακή και στις μεθόδους παραγωγής. 

Με προηγμένες για την εποχή του εφαρμογές μείωσε τον χρόνο παραγωγής κάθε οχήματος στα 93 λεπτά. Το 1914 άρχισε να πληρώνει τους εργαζομένους του 5$ την ημέρα, τιμή διπλάσια από το μέσο ημερομίσθιο, και επιπλέον μείωσε της ώρες εργασίας από 9 σε 8 ώστε το εργοστάσιό του να εναλλάσσει 3 βάρδιες ημερησίως.

Το Τ model παράχθηκε για 19 συνεχόμενα χρόνια πουλώντας μόνο στις Η.Π.Α. περισσότερα από 15.000.000 αυτοκίνητα.