Creator:
Kaleli Katerina |
Αλίκη Βουγιουκλάκη
·
Ο Μάριος Πλωρίτης υπήρξε ο πρώτος σύντροφός της. Στις 18
Ιανουαρίου 1965 παντρεύτηκε με το Δημήτρη Παπαμιχαήλ, συμφοιτητή της στη
Δραματική Σχολή και στις 4 Ιουνίου 1969 γεννήθηκε ο γιος τους, Γιάννης.
Στις 5 Ιουλίου 1975, οι δύο ηθοποιοί πήραν διαζύγιο (επισήμως λόγω
ασυμφωνίας συμβιώσεως). Μαζί πρωταγωνίστησαν σε πολλά κινηματογραφικά
και θεατρικά έργα, από τα πιο εμπορικά και πετυχημένα στην ιστορία του
ελληνικού θεάματος, ενώ για σειρά ετών ήταν συν-θιασάρχες.
Η σημαντική εμπορική κάμψη που σημείωσε από τις αρχές της δεκαετίας του
1970 ο ελληνικός κινηματογράφος ώθησε την Αλίκη Βουγιουκλάκη να
ασχοληθεί σχεδόν αποκλειστικά με το θέατρο. Το 1975 έφερε στην Ελλάδα τα
μιούζικαλ, με το έργο του Νιλ Σάιμον «Καμπίρια». Ανέβασε επίσης με
μεγάλη επιτυχία και άλλα έργα του είδους, όπως το «Καμπαρέ», τη «Τζούλια»
και την «Εβίτα» με τελευταίο το μιούζικαλ «Η μελωδία της ευτυχίας».
Η Αλίκη Βουγιουκλάκη έκανε ένα δεύτερο γάμο το 1980 με τον Κύπριο
επιχειρηματία Γιώργο Ηλιάδη, ο οποίος έμεινε μυστικός για πολλά χρόνια
μετά τη λήξη του. Η τελετή έγινε κυριολεκτικά στο κέντρο της Αθήνας (στο
παρεκκλήσι της Μητρόπολης Αθηνών) και το γεγονός αποκάλυψε, το 1993, η
ίδια σε τηλεοπτική εκπομπή («Ενώπιος Ενωπίω», του Νίκου Χατζηνικολάου).
Τελευταίος σύντροφος της ζωής της -για μια δεκαετία (1986-1996)- ήταν ο
ηθοποιός Κώστας Σπυρόπουλος. Πέθανε στις 23 Ιουλίου 1996 στο Ιατρικό
Κέντρο Αθηνών μετά από σύντομη μάχη με την επάρατη νόσο. Η σορός της
τέθηκε σε διήμερο λαϊκό προσκύνημα στο παρεκκλήσι της Μητρόπολης Αθηνών.
Στις 25 Ιουλίου 1996 η νεκρώσιμη ακολουθία εψάλη στον Καθεδρικό Ναό
Αθηνών και η ταφή της πραγματοποιήθηκε στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών,
δημοσία δαπάνη, παρουσία πολλών συναδέλφων της αλλά και απλού κόσμου
παρά την αποπνικτική ζέστη που επικρατούσε.
·
Το ευρύ κοινό στήριξε πάντοτε τη Βουγιουκλάκη σε όλα της τα καλλιτεχνικά
εγχειρήματα. Ωστόσο μια μερίδα της κριτικής διατύπωσε αρκετές
επιφυλάξεις, όχι τόσο για το ταλέντο της και τον επαγγελματισμό της όσο
για τους μανιερισμούς και τα στερεότυπα που εισήγαγε στον χώρο του
θεάματος. Παρά τις όποιες αδυναμίες της, η Βουγιουκλάκη όχι απλώς ως
ηθοποιός αλλά ως είδωλο κατέληξε να αντιπροσωπεύει καλύτερα από κάθε
άλλο καλλιτέχνη μια ολόκληρη εποχή της μεταπολεμικής Ελλάδας που έχει
πολιτογραφηθεί στην κοινή συνείδηση ως η εποχή της νεότητας και της
αθωότητας.
Η θεατρική της καριέρα είναι εντελώς διαφορετική από την κινηματογραφική.
Φάνηκε ότι ήθελε να κάνει μια στροφή στο ποιοτικό θέατρο, με τις
παραστάσεις που ανέβαζε όταν ασχολήθηκε αποκλειστικά και μόνο με τη
θεατρική τέχνη. Ο μανιερισμός όμως που διακατείχε την ηθοποιία της δεν
την άφησε να αναδείξει το πραγματικό ταλέντο της, το οποίο φάνηκε τελικά
στη «Μελωδία της ευτυχίας». Ήξερε πολύ καλά να μαναντζάρει την προσωπική
της εικόνα και να «πουλάει» την εικόνα στον εκτός Ελλάδας χώρο, στην
αρχή με τον κινηματογράφο και, μετά τη δεκαετία του 1970, με το θέατρο.
Άγγιξε το συναίσθημα του λαού και τις καρδιές των μεταναστών χτυπώντας
κατ’ευθείαν στο στόχο, στο Νόστο.
Οι ταινίες θα μείνουν να μας θυμίζουν όχι μόνο αυτή, αλλά μια εποχή που
δύσκολα μπορεί να ξαναδημιουργηθεί στην Ελλάδα. Μπορεί να έχουμε σοβαρές
επιφυλάξεις για τις πολιτικές και ιδεολογικές προεκτάσεις της
υποκριτικής της και πολύ περισσότερο, των νοημάτων που αυτή κρύβει,
είναι όμως η Αλίκη Βουγιουκλάκη είναι ένα μοναδικό φαινόμενο για τα
ελληνικά δεδομένα, για το ελληνικό σύστημα των σταρ.
Φιλμογραφία
1953-54 Το ποντικάκι |
1955 Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας |
1956 Το κορίτσι με τα παραμύθια |
1957 Μαρία Πενταγιώτισσα |
1957 Διακοπές στην Αίγινα |
1957 Χαρούμενοι αλήτες |
1957 Το σκιάχτρο |
1957 Η ζαβολιάρα |
1958 Το ραντεβού της Κυριακής |
1958 Ο Μιμίκος και η Μαίρη |
1958 Η μουσίτσα |
1958 Αστέρω |
1959 Το ξύλο βγήκε απ' τον παράδεισο |
|
1967 Το πιο λαμπρό αστέρι |
1959-60 Το κλωτσοσκούφι |
1960 Μανταλένα |
1960 Η Αλίκη στο ναυτικό |
1961 Η Λίζα και η άλλη |
1962 Αλίκη |
1962 Ταξίδι |
1963 Η ψεύτρα |
1963 Χτυποκάρδια στο θρανίο |
1963 Χτυποκάρδια στο θρανίο |
1964 Η σωφερίνα |
1964 Το δόλωμα |
1964-65 Μοντέρνα σταχτοπούτα |
1966 Διπλοπεννιές |
1966 Η κόρη μου η σοσιαλίστρια |
1967 Αχ αυτή η γυναίκα μου |
1968 Το κορίτσι του λούνα παρκ |
1968 Η αγάπη μας |
1968 Η αρχόντισσα κι ο αλήτης |
1968-69 Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά |
1969 Η νεράιδα και το παλλικάρι |
1970 Ένα αστείο κορίτσι |
1970 Υπολοχαγός Νατάσα |
1971 Σ' αγαπώ |
1971 Η κόρη του ήλιου |
1972 Η Αλίκη δικτάτωρ |
1972 Η Μαρία της σιωπής |
1979-80 Το κορίτσι του καμπαρέ |
1980 Πονηρό θηλυκό, κατεργάρα γυναίκα |
1981 Κατάσκοπος Νέλλη |
|