Ανδρέας
Εμπειρίκος
Ο Ανδρέας Εμπειρίκος
ασχολήθηκε συστηματικά με τη φωτογραφία,
φέρνοντας, κατά τον Ελύτη, εις πέρας το έργο του «με τη δεξιοτεχνία
και την επιμονή μανιακού». Ως «μανιώδη
φωτογράφο» τον χαρακτήρισε επίσης ο φίλος του, Δ. Ι. Πολέμης.
Κατά τον γιο του, Λεωνίδα Εμπειρίκο, «κυκλοφορούσε πάντα με
[φωτογραφική] μηχανή, συχνά με δύο, ενίοτε και με τρεις».
Το φωτογραφικό του έργο είναι εξαιρετικά πλούσιο, πολύμορφο και
ποιοτικά άνισο. Χρονολογείται από το 1919, όταν σε ηλικία δεκαοκτώ
ετών εμφάνισε τις πρώτες φωτογραφίες του, ως επί το πλείστον
οικογενειακές, αν και για μεγάλο χρονικό διάστημα παρέμενε άγνωστο.
Χωρίζεται συνήθως σε τρεις κατηγορίες που περιλαμβάνουν τις
φωτογραφίες της προπολεμικής περιόδου, της μεταπολεμικής καθώς και
μία σειρά φωτογραφιών του γιου του, από το 1957 έως το 1974. Τα
θέματα που απεικόνισε είναι μεικτά και περιλαμβάνουν αναμνηστικές
φωτογραφίες, τοπία στην Ελλάδα ή
στο εξωτερικό, σκηνές δρόμου (κυρίως από το Παρίσι και
το Λονδίνο),
προσωπογραφίες οικείων προσώπων, γυμνά, νεκρές φύσεις καθώς και
άλλες φωτογραφίες υπερρεαλιστικού χαρακτήρα.
Ιδιαίτερη θέση κατέχουν επίσης οι φωτογραφίες μικρών κοριτσιών,
αποκαλούμενα συχνά στο έργο του ως παιδίσκες.
Οι περισσότερες από αυτές είναι τραβηγμένες ευκαιριακά, στο δρόμο,
ενώ ορισμένες είναι αποτέλεσμα πιο εντατικής φωτογράφισης και
μπορούν να συγκριθούν με τις αντίστοιχες δημιουργίες του Λιούις
Κάρολ.
Το 1955 οργάνωσε μία
ατομική έκθεση, στην αίθουσα «Ιλισσός», η οποία διήρκεσε από τις 22
Ιανουαρίου έως τις 12 Φεβρουαρίου. Αυτή υπήρξε η μοναδική δημόσια
παρουσίαση φωτογραφιών του, ενόσω ήταν εν ζωή, κατά την οποία
εκτέθηκαν περίπου 210 ασπρόμαυρα έργα, τα περισσότερα από τα οποία
προσφέρονταν προς πώληση. Ο Εμπειρίκος
έδειξε ισχυρό ενδιαφέρον για τις τεχνικές εξελίξεις στη φωτογραφία,
ενώ θεωρείται επίσης πιθανό πως εξέφραζε παράλληλα και ένα
ειδικότερο θεωρητικό ενδιαφέρον. Ήταν κάτοχος αξιόλογου εξοπλισμού,
μεταχειριζόμενος μεγάλο αριθμό φωτογραφικών μηχανών, ωστόσο παρά την
επιθυμία του να οργανώσει ένα σκοτεινό θάλαμο για ιδιωτική χρήση,
τελικά δεν τα κατάφερε, πιθανώς λόγω έλλειψης κατάλληλου χώρου. Από
το 1951, τις εκτυπώσεις των φωτογραφιών του αναλάμβανε ένα
επαγγελματικό εργαστήριο, συνήθως κατόπιν λεπτομερών οδηγιών του
Εμπειρίκου.
Πίσω
Φωτογραφικό Υλικό Α. Εμπειρίκου