Η εξέλιξη της φωτογραφικής μηχανής

 

Αρχική Σελίδα

Προϊστορία της φωτογραφίας

Πρωτοπόροι της φωτογραφίας

Έλληνες Φωτογράφοι

Ο φακός

Άρθρα

Γλωσσάριο

φωτογραφικά αφιερώματα

Επικοινωνία

 

Α

Α-Ω
Οι φωτογραφικοί όροι στην Ελληνική γλώσσα είναι ένας συνδυασμός από Αγγλικές και Γαλλικές λέξεις - μιας που σε αυτές τις χώρες εφευρέθηκε η φωτογραφία - , από άσχημα μεταφρασμένους στη γλώσσα μας όρους , από ευρηματικά μεταφρασμένους όρους και από αντιδάνεια. Oι πρωτεργάτες της φωτογραφίας - οι περισσότεροι με κλασική παιδεία - πήραν λέξεις από τα αρχαία ελληνικά για να δημιουργήσουν τον γλωσσικό κώδικα της καινούργιας εφεύρεσης.Η εξέλιξη της φωτογραφικής μηχαν

ΑΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
Μέγεθος που μας εκφράζει το πόσο κόβει το φως ένα μέσο και είναι ο λόγος του προσπίπτοντος προς το φως που διαπερνάει το υλικό.

ΑΓΚΕΠΟΝ (AGEPON - AGFA)
Υγρό μείωσης της επιφανειακής τάσης. Χρησιμοποιείται στην εμφάνιση των ασπρόμαυρων φιλμ μετά το τελευταίο πλύσιμο για να στεγνώσει το φιλμ ομοιόμορφα και χωρίς κηλίδες.

ΑΔΥΝΑΤΟ ΑΡΝΗΤΙΚΟ
Αρνητικό με μικρότερη πυκνότητα (D) από το κανονικό. Συνήθως υποφωτισμένο ή υποεμφανισμένο ή και τα δύο μαζί.

ΑΕΡΟΓΡΑΦΟΣ
Εργαλείο της γραφιστικής που χρησιμοποιείται και για την διόρθωση ατελειών στις φωτογραφίες (ρετούς). Εργαλείο του photoshop.

ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Τομέας της φωτογραφίας που σημαίνει συνήθως την φωτογραφία από ένα μέσο ψηλά στον αέρα. Χρησιμοποιείται για την κατασκευή χαρτών, αναγνωρίσεις, διαφήμιση και για στρατιωτικούς σκοπούς.

ΑΚΤΙΝΕΣ Χ
Κομμάτι της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας με μήκος κύματος μικρότερο από την υπεριώδη χάρη στο οποίο είναι δυνατές οι ακτινογραφίες στην ιατρική.

ΑΛΑΤΑ ΤΟΥ ΑΡΓΥΡΟΥ
Στην φωτογραφία οι ενώσεις του άργυρου με τα αλογόνα (αλογονίδια) και ο νιτρικός άργυρος, που είναι φωτοευαίσθητα και χρησιμοποιούνται απότην βιομηχανία στην παρασκευή των φωτογραφικών γαλακτωμάτων.

ΑΛΟΓΟΝΙΔΙΑ ΤΟΥ ΑΡΓΥΡΟΥ
Τα άλατα που σχηματίζει ο Άργυρος με τα αλογόνα. Ο βρωμιούχος ,ο χλωριούχος και ο ιωδιούχος άργυρος είναι τα φωτοευαίσθητα αλογονίδια που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή των φωτογραφικών γαλακτωμάτων.

ΑΛΩ - ΑΝΤΙΑΛΩ
Διάχυτα φωτεινά περιγράμματα που σχηματίζονται γύρω από τα πολύ φωτεινά μέρη της εικόνας που προκαλούνται από το φως που διαπερνώντας το φιλμ ξαναγυρίζει πίσω όταν αντανακλάται στην πλάτη της φωτογραφικής μηχανής. Αυτό το φαινόμενο περιορίζεται με το μαύρο ματ φινίρισμα του εσωτερικού και της πλάτης των φωτογραφικών μηχανών και με τις αντιάλω επιστρώσεις στην πίσω πλευρά των φωτογραφικών φιλμ.

ΑΜΟΙΒΑΙΟΤΗΤΑ - ΣΦΑΛΜΑ ΑΜΟΙΒΑΙΟΤΗΤΑΣ
Οι διαφορετικοί συνδυασμοί ταχύτητας και διαφράγματος που μας δίνουν την ίδια έκθεση είναι ισοδύναμοι,αυτό ονομάζετε αμοιβαιότητα. Υπάρχουν όμως κάποια όρια σε αυτό. Για τα φωτογραφικά γαλακτώματα (εμουλσιόν) αυτό ισχύει συνήθως για ταχύτητες φωτοφράκτη 1 δευτ. εως 1/1000 του δευτ. Για ταχύτητες πιο αργές ή πιο γρήγορες έχουμε σφάλμα στην αμοιβαιότητα που χρειάζεται είτε διόρθωση στην έκθεση είτε υπερεμφάνιση ή και τα δύο. Για ακριβείς οδηγίες συμβουλευτείτε τις οδηγίες του κατασκευαστή του συγκεκριμένου φωτογραφικού υλικού.

ΑΜΦΙΚΟΙΛΟΣ ΦΑΚΟΣ
Φακός που οι επιφάνειες του καμπυλώνονται προς το οπτικό κέντρο και προκαλεί απόκλιση των ακτίνων του φωτός,λέγεται και αποκλίνων φακός.

ΑΜΦΙΚΥΡΤΟΣ ΦΑΚΟΣ
Φακός που οι επιφάνειες του καμπυλώνονται προς τα έξω από το οπτικό κέντρο και προκαλεί σύγκλιση των ακτίνων του φωτός, λέγεται και συγκλίνων φακός. Είναι ο φακός που δημιουργεί το φωτογραφικό είδωλο.

ΑΝΑΔΕΥΣΗ 
Ένας από τους παράγοντες που επηρεάζουν την εμφάνιση του φιλμ.Το κούνημα του τανκ για να υπάρχει συνέχεια φρέσκο διάλυμα χημικού στην επιφάνεια του φιλμ.

ΑΝΑΚΛΑΣΤΗΡΑΣ - ΕΣ
Διάφορες κατασκευές που μας βοηθάνε στον έλεγχο του φωτός στη φωτογραφική λήψη. Μπορούν να είναι επάνω στις φωτιστικές πηγές για να κατευθύνουν το φως ή τριγύρω από το θέμα μας για πιο δημιουργικό έλεγχο.

ΑΝΘΡΑΚΙΚΟ ΚΑΛΙΟ
Χημική ένωση που διατηρεί το αλκαλικό περιβάλλον στους περισσότερους εμφανιστές γενικής χρήσης. Στην ουσία επιταχύνει την διαδικασία.

ΑΝΟΧΗ
Η ικανότητα των φωτογραφικών υλικών να δίνουν ικανοποιητικές φωτογραφίες ακόμα και με λάθη υπερ/υποέκθεσης .Η ανοχή είναι μεγαλύτερη στα α/μ στα έγχρωμα και στα ερασιτεχνικά φιλμ και πολυ μικρότερη στα επαγγελματικά φιλμ και στα φιλμ για διαφάνειες.

ΑΝΤΙΘΕΣΗ (ΚΟΝΤΡΑΣΤ)
Οι διαφορές στη φωτεινότητα ανάμεσα στα φωτεινά και στα σκοτεινά μέρη της εικόνας στο θέμα , στην φωτογραφία ,στα αρνητικά. Μπορεί να χαρακτηριστεί σαν υψηλή, κανονική η χαμηλή και χαρακτηρίζει και τους φωτογραφικούς φακούς, τους μεγεθυντές και τις πηγές φωτισμού.

ΑΠΕΙΡΟ
Ένδειξη απόστασης επάνω στους φωτογραφικούς φακούς. Καμία σχέση με το πραγματικό άπειρο,οποιαδήποτε απόσταση πιο μεγάλη από το 1000πλασιο της εστιακής απόστασης του φακού.

ΑΠΑΛΗ ΕΣΤΙΑΣΗ
Ειδικός τρόπος φωτογράφησης και εκτύπωσης φωτογραφιών συνήθως πορτρέτων με μείωση της οξύτητας για την δημιουργία μιας ιδιαίτερης ατμόσφαιρας. Μπορούμε να το πετύχουμε είτε με ειδικό φακό (soft focus) ή με αντίστοιχο φίλτρο ή με πατέντες όπως καπνός,θάμπωμα με την ανάσα,βαζελίνη,τούλια κ.λ.π.

ΑΡΓΑ ΦΙΛΜ
Τα φιλμ χαμηλής ευαισθησίας από 12-64 ISO. Είναι πιο λεπτόκοκκα και έχουν μεγαλύτερη διαχωριστική ικανότητα. Χρησιμοποιούνται σε εφαρμογές που μας ενδιαφέρει η μεγάλη μεγέθυνση και η καταγραφή των λεπτομερειών και για ποιοτικές αναπαραγωγές.

ΑΡΓΥΡΟΣ (Αg)
Το μέταλλο που σχηματίζει την εικόνα στα φωτογραφικά φιλμ. Χάρη στις φωτοευαίσθητες ενώσεις του υπήρξε δυνατή η εφεύρεση της φωτογραφίας.

ΑΡΝΗΤΙΚΟ-ΑΡΝΗΤΙΚΑ
Η εικόνα με τους αντεστραμμένους τόνους ή χρώματα που καταγράφετε στο φιλμ. Από αυτό τυπώνουμε την τελική φωτογραφία σε όσα αντίγραφα θέλουμε. Γενικά τα περισσότερα φωτογραφικά φιλμ ,ασπρόμαυρα ή έγχρωμα

ARXITEKTONIKH ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Τομέας της φωτογραφίας που ασχολείται με την καταγραφή των ανθρώπινων κατασκευών και των εσωτερικών χώρων.

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΦΑΚΟΣ
Φακός για μηχανές 135 και μεσαίου φορμά που επιτρέπει μετατοπίσεις (shift) για τον έλεγχο της προοπτικής. Χρήσιμος στην αρχιτεκτονική φωτογραφία. Στις μηχανές μεγάλου φορμά αυτές τις μετατοπίσεις τις κάνουμε με όλη είτε με τον φακό, είτε με την πλάτη της μηχανής.

ΑΣΠΡΑ
Τα φωτεινά σημεία στην ασπρόμαυρη φωτογραφία. Ο απόλυτος ελεγχός τους γίνετα με την σωστή εμφάνιση του φιλμ.

ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Είδος φωτογραφίας όπου οι χρωματικές διαβαθμίσεις του ορατού φάσματος της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας αποδίδονται σαν τόνοι του γκρι.

AΣA (ASA)
Γεωμετρική κλίμακα ευαισθησίας των φωτογραφικών φιλμ από την Αμερικάνικη ένωση προτύπων που έχει αντικατασταθεί από την κλίμακα ISO. Σε κάθε διπλασιασμό της τιμής έχουμε αύξηση της ευαισθησίας κατά ένα stop. Οι πιό διαδεδομένες ευαισθησίες των φιλμ σε ASA:12 25 32 50 64 100 125 160 200 320 400 800 1600 3200.

ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΕΚΘΕΣΗ
Τρόπος έκθεσης που όλες τις ρυθμίσεις τις κάνει η φωτογραφική μηχανή με προεπιλεγμένα προγράμματα. Υπάρχει και ημιαυτόματη, όπου ο φωτογράφος ρυθμίζει την ταχύτητα και η μηχανή το διάφραγμα (προτεραιότητα ταχύτητας) και το αντίθετο (προτεραιότητα διαφράγματος).

ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΕΣΤΙΑΣΗ
Μηχανισμός που επιτρέπει την αυτόματη εστίαση ενός θέματος χωρίς να χρειάζεται να το κάνει ο φωτογράφος. Τον διαθέτουν όλες οι σύγχρονες φωτογραφικές μηχανές.

ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΔΙΑΦΡΑΓΜΑ
Μηχανισμός στις μονοοπτικές ρεφλέχ μηχανές που επιτρέπει στο διάφραγμα να κλείνει μόνο την στιγμή της λήψης στην θέση που το έχουμε προ τοποθετήσει ώστε το σκόπευτρό μας να είναι συνέχεια φωτεινό και ο φακός στο πιό φωτεινό διάφραγμα. Κάτι αυτονόητο σήμερα ήταν μεγάλη κατάκτηση όταν πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε.

ΑΥΤΟΠΟΡΤΡΑΙΤΟ
Πορτραίτο που κάνει ίδιος ο φωτογράφος στον εαυτό του. Ναρκισισμός ή όχι έχει τη θέση του στις δημιουργικές φωτογραφικές εφαρμογές.

ΑΦΑΙΡΕΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ
Μέθοδος εκτύπωσης έγχρωμων φωτογραφιών που χρησιμοποιεί φίλτρα με τα συμπληρωματικά χρώματα (κίτρινο -ματζέντα -σιάν)