Δημήτρης Τλούπας
Κατά τη διάρκεια της Κατοχής
δούλεψε κοντά σ' ένα επαγγελματία φωτογράφο της πόλης του, όμως κατά
βάση ήταν αυτοδίδακτος. Μετά τον πόλεμο ταξίδεψε σε απρόσιτα χωριά με
ανθρωπιστικές αποστολές του Ερυθρού Σταυρού, ενώ φωτογράφισε τη
μεταπολεμική ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας μέσα από σημαντικά δημόσια
έργα. Από το 1945 ανοίγει κατάστημα-στούντιο στη Λάρισα φωτογραφίζοντας
νύφες και "εβδομαδιαίες φωτογραφίες"
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της
Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας. Ασχολήθηκε με τη φωτογραφία
επαγγελματικά διατηρώντας επί δεκαετίες φωτογραφικό εργαστήριο και
στούντιο στη Λάρισα, κατάφερε όμως να κρατήσει μέσα του πάντα διάπλατα
ανοικτό το παράθυρο της προσωπικής και δημιουργικής έκφρασης. Οργώνοντας
τη Θεσσαλία με τη βέσπα του και αργότερα το θρυλικό Ντεσεβό, κατέγραψε
το θεσσαλικό κάμπο, τον Πηνειό και την κοιλάδα των Τεμπών, τη λίμνη
Κάρλα και την αποξήρανσή της. Ως δεινός πεζοπόρος περιδιάβαινε τον
Όλυμπο, τον Κίσαβο και το Πήλιο σε κοπιαστικές πορείες, αποτυπώνοντας το
ορεινό τοπίο με όλες τις διακυμάνσεις του καιρού και του φωτός.
Φωτογράφισε τους βλάχικους
καταυλισμούς, τους μεροκαματιάρηδες της γης, το μόχθο του απλού ανθρώπου
της υπαίθρου, διατηρώντας αμείωτο ενδιαφέρον για το τοπίο, τη ζωή, τα
ήθη και τα έθιμα του τόπου του. Αποτύπωσε επίσης ευλαβικά την ιδιαίτερη
μοναστική ζωή του Αγίου Όρους και των Μετεώρων, με τον τελετουργικό
χαρακτήρα και τους μεταφυσικούς συμβολισμούς. Ο,τι αγαπά κανείς βλέπει
μέσα από το φακό. Ο Τάκης Τλούπας στο «Φωτογραφικό Οδοιπορικό στο Αγιον
Ορος, 1969», ένα λεύκωμα που κυκλοφόρησε με την υπογραφή ποιότητας των
εκδόσεων «Καπόν», καταγράφει αγιορείτικες ασκητικές μορφές, ασπρόμαυρα
πρόσωπα-ζωντανά γλυπτά σε απλές καθημερινές σκηνές ή σε επίσημες
θρησκευτικές τελετές, αλλά και τοπία από τη σιωπηλή αθωνίτικη πολιτεία.
Οι φωτογραφίες βγήκαν από την Αγιορείτικη Φωτοθήκη γι' αυτή την πολύτιμη
έκδοση.
Πίσω
Φωτογραφικό Υλικό Δ. Τλούπα