Κεντρική
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚH ΜΑΤΙΑ
ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
ΣΠΟΥΔΕΣ
ΛΕΞΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙΩΤΩΝ
ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ
ΜΝΗΜΕΙΑ
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ
ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
ΕΙΚΟΝΕΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ευγένιος Ιονέσκο

 

 

Πίνακας περιεχομένων:

Εισαγωγή

Βιογραφία

Συγγραφικό_προφίλ

Πρώιμα_μονόπρακτα_έργα

Κύρια_περίοδος_θεατρικών_έργων

Ενδεικτική_βιβλιογραφία

Εισαγωγή

Ο Ευγένιος Ιονέσκο (26 Νοεμβρίου 1909-29 Μαρτίου 1994) ήταν Γαλλο-Ρουμάνος θεατρικός συγγραφέας, από τους επιφανέστερους εκπροσώπους του Θεάτρου του παραλόγου. Αν κι έγραψε στη γαλλική γλώσσα, θεωρείται από τους πιο αξιόλογους ανθρώπους της διανόησης της Ρουμανίας. Στα έργα του, ο Ιονέσκο διακωμωδεί τις πιο κοινότοπες καταστάσεις, ενώ απεικονίζει τη μοναξιά του ανθρώπου και την ασημαντότητα της ύπαρξής του.

Βιογραφία

Ο Ιονέσκο γεννήθηκε στις 26 Νοεμβρίου 1909 στη Ρουμανίας από Ρουμάνο πατέρα και Γαλλίδα μητέρα.. Μετά τις σπουδές του στο κολλέγιο, σπούδασε Γαλλική λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο του Βουκουρεστίου από το 1928 ως το 1933 και έγινε καθηγητής της γαλλικής γλώσσας.

To 1936, ο Ιονέσκο παντρεύτηκε τη Ροντίκα Μπουριλεάνου. Απέκτησαν μια κόρη κι επέστρεψαν στη Γαλλία το 1938, ώστε ο Ιονέσκο να τελειώσει τη διδακτορική του διατριβή. Το ξέσπασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου το 1939 τον βρήκε στη Γαλλία. Παρέμεινε στη Μασσαλία κατά τη διάρκεια του πολέμου και τελικά εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στο παρίσι μετά την απελευθέρωσή του, το 1944.

Ο Ιονέσκο έγινε μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας το 1970 , ενώ κέρδισε πολυάριθμα βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Πέθανε στις 29 Μαρτίου 1994.

 Συγγραφικό προφίλ

Όπως κι ο Σάμιουελ Μπέκετ, ο Ιονέσκο εμφανίστηκε σχετικά αργά στο θέατρο, καθώς το πρώτο του έργο, "Η Φαλακρή Τραγουδίστρια", γράφτηκε το 1948 και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1950 με τον αγγλικό τίτλο "The Bald Soprano".

 Πρώιμα μονόπρακτα έργα

Τα πρώτα και πιο καινοτόμα έργα του Ιονέσκο ήταν θεατρικά μονόπρακτα: Η Φαλακρή Τραγουδίστρια (1950), Το Μάθημα (1951), Οι Καρέκλες (1952). Τα έργα αυτά εκφράζουν το αίσθημα της αποξένωσης και την αδυναμία και ματαιότητα επικοινωνίας με σουρεαλιστικό και κωμικό τρόπο, παρωδώντας τον κομφορμισμό της αστικής τάξης..

Κύρια περίοδος θεατρικών έργων

Το 1959, παρουσιάζεται το έργο του Δολοφόνος χωρίς αμοιβή, όπου πρωταγωνιστεί για πρώτη φορά ο κεντρικός του ήρωας, Μπερανζέ, ο οποίος εμφανίζεται σε μια σειρά έργων του Ιονέσκο (Ρινόκερος, Ο βασιλιάς πεθαίνει, Ο πεζός στον αέρα).

Ο Μπερανζέ αποτελεί μια σχεδόν αυτοβιογραφική φιγούρα, η οποία εκφράζει την απορία και την αγωνία του Ιονέσκο για την παράδοξη πραγματικότητα. Στο Δολοφόνο χωρίς αμοιβή, συναντά το Θάνατο με τη φιγούρα ενός εκτελεστή. Στο Ρινόκερο, παρατηρεί τους φίλους του να προσβάλλονται από τον ιό της "ρινοκερίτιδας" και να μεταμορφώνονται σε ρινόκεροι, παραμένοντας στο τέλος μόνος ενάντια σε αυτό το κύμα κομφορμισμού. Στο έργο Ο βασιλιάς πεθαίνει, παρουσιάζεται ως ο Βασιλιάς Μπερανζέ Α', μια καθημερινή φιγούρα που παλεύει να συμβιβαστεί με το θάνατό του.

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Ποίηση

Elegii pentru fiinte mici (1931)

Θεατρικά έργα

Η Φαλακρή Τραγουδίστρια

Les Salutations (1950)

Το Μάθημα (1951)

Οι Καρέκλες (1952)

Le Tableau (1955)

L'Impromptu de l'Alma (1956)

L'avenir est dans les œufs (1957)

Δολοφόνος χωρίς αμοιβή (1958)

Ρινόκερος (1959)

Délire à deux (1962)

La Soif et la faim (1964)

La Lacune (1966)

Macbett (1972)

L'Homme aux valises (1975)

Voyage chez les morts (1980)

 Δοκίμια και θεωρητικές μελέτες

Nu (1934)

La Tragédie du langage (1958)

Discours sur l'avant-garde (1959)

Notes et contre-notes (1962)

Fragments of a Journal (1966)

Découvertes (1969)

Antidotes (1977)

Νουβέλες και ιστορίες

Le Piéton de l'air (1961)

La Photo du colonel (1962)

Le Solitaire (1973)

Διασκευές σε όπερα και λιμπρέττα

Le Maître (1962)

Maximilien Kolbe (1988)

 

Επάνω ΑΠΟΛΛΙΝΑΙΡ ΜΠΩΝΤΛΑΙΡ ΝΤΕ ΣΑΝΤ ΟΥΓΚΩ ΙΟΝΕΣΚΟ ΜΟΛΙΕΡΟΣ ΜΟΝΤΕΣΚΙΕ ΝΙΝ ΕΛΥΑΡ ΡΕΜΠΩ ΣΑΝΔΗ ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ ΝΕΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΝΕΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ