Κεντρική
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚH ΜΑΤΙΑ
ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
ΣΠΟΥΔΕΣ
ΛΕΞΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙΩΤΩΝ
ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ
ΜΝΗΜΕΙΑ
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ
ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
ΕΙΚΟΝΕΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

 

 

 

 

 

 

 

Μολιέρος

 

 

 

Πίνακας περιεχομένων:

Εισαγωγή

Παιδική_ηλικία_και_περιπλανήσεις

Επιστροφή_στο_Παρίσι_και_πρώτες_επιτυχίες

Τα_δύσκολα_χρόνια_1664-1669

Τα_τελευταία_χρόνια

Ο_θάνατος

 

Εισαγωγή

Ο Μολιέρος (14 Ιανουαρίου 1622 στο Παρίσι, † 17 Φεβρουαρίου 1673 στο Παρίσι) ήταν ένας Γάλλος θεατρικός συγγραφέας, διευθυντής θεάτρου και ηθοποιός. Όλοι οι Γάλλοι τον θεωρούν ως τον καλύτερο κλασσικό ποιητή τους, ενώ για πολλούς είναι και ο καλύτερος Γάλλος λογοτέχνης. Μπόρεσε και έφερε την κωμωδία σε ίση θέση με την τραγωδία, και αυτό είναι το μεγαλύτερο κατόρθωμά του. Ανήκε στο καλλιτεχνικό κίνημα του κλασσικισμού.

 

Παιδική ηλικία και περιπλανήσεις

Ο Μολιέρος ήταν ο μεγαλύτερος γιος ενός έμπορου υφασμάτων στο Παρίσι.Φοίτησε σε ενα Ιησουητικό κολλέγιο στο Παρίσι. Την πρώτη του επαφή με το θέατρο την έκανε μαζί με τον παππού του, ο οποίος αγαπούσε το θέατρο.

Στα 16 του χρόνια έφυγε να σπουδάσει νομική στην Ορλεάνη. Όταν επέστρεψε στο Παρίσι έγινε δικηγόρος. Το 1642 γνώρισε μία ηθοποιό, την Madeleine Bejart, η οποία ενίσχυσε την αγάπη του για το θέατρο. Ο πατέρας του όμως ήταν αντίθετος προς το θέατρο. Έτσι, το 1643 ο Μολιέρος αναγκάστηκε να παρατήσει το επάγγελμα του δικηγόρου. Ο Μολιέρος όμως άρχισε μόλις το 1665 να γράφει δικά του θεατρικά έργα.

Επιστροφή στο Παρίσι και πρώτες επιτυχίες

Το 1658 ο Μολιέρος επέστρεψε στο Παρίσι και άρχισε να έχει επαφές με τον αδερφό του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΔ΄. Προσκλήθηκε να παρουσιάσει μερικά έργα στην βασιλική αυλή. Το 1659 εμφανίστηκε το έργο του "Οι γελοίες κομψές κυρίες", το οποίο κέρδισε αμέσως την εμπιστοσύνη του βασιλιά.

Η επόμενη πολύ μεγάλη επιτυχία ήταν το 1662 το θεατρικό έργο "Το σχολείο των γυναικών".

Τα δύσκολα χρόνια 1664-1669

Τον Μάιο του 1664 ο Μολιέρος, που είχε γίνει διευθυντής του θεατρικού θίασου του βασιλιά, διοργάνωσε μια φαντασμαγορική γιορτή στους κήπους των Βερσαλλιών, όπου παρουσίασε 4 νέα θεατρικά κομμάτια:την Πριγκίπησσα της Ελίδας(La Princesse d'Élide),τον Γάμο κατ'αναγκασμό(Le Mariage forcé),τους Εκνευριστικούς(Les fâcheux) και τον Ταρτουφο(Le Tartuffe).Η τελευταια αυτή κωμωδία,ο Ταρτούφος,είχε ήδη αρχισει να προκαλει την εντονη κριτικη και τις αντιδρασεις μερικων ευγενων της Αυλης ηδη πριν γινει η πρωτη επισημη παρουσιαση. Ο Μολιέρος γράφει τον Ταρτούφο το 1664, σε ηλικία 43 χρονών.

Το καλοκαίρι του 1667 ο Μολιέρος ανέλαβε μια επεξεργασμένη έκδοση του Ταρτούφου,την οποία μετονομασε Ο Απατεώνας. όμως ο πρόεδρος του Ανώτατου Δικαστηριου του Παρισιού αντέδρασε άμεσα με μία απαγόρευση του κομματιού,ενώ ο αρχιεπίσκοπος του Παρισιού απείλησε τον Μολιέρο ακόμη και με αφορισμό. Ο βασιλιάς όμως επέτρεψε να γίνει η παρουσίαση του θεατρικού έργου ιδιωτικά από τον αδερφό του.

Εντωμεταξύ ξανασχολήθηκε με το θέμα της υποκρισίας:στα τέλη του 1664,μετά την πρώτη απαγόρευση του Ταρτούφου,συνέγραψε τον Δον Ζουάν,μία κωμωδία με θέμα έναν αριστοκράτη απατεώνα γυναικών,που στο τέλος καταλήγει στην κόλαση. Τον Ιούνιο του 1666 ο Μολιέρος εξέδωσε την κωμωδία Ο Μισάνθρωπος(Le Misanthrope),μία σάτιρα σχετικά με την υποκρινούμενη ευγένεια και την ανέντιμη κολακεία στην βασιλική αυλή αλλά και στα σαλόνια του Παρισιού.

 Τα τελευταία χρόνια

Σε γενικές γραμμές όμως μετά το 1668 ο Μολιέρος ξεκίνησε να ασχολείται με θέματα λιγότερο επίμαχα.Έτσι αυτήν την περίδο της ζωής του συνέγραψε τα ακόλουθα έργα:

1668 Ο Φιλάργυρος(L'avare),μια κωμωδία,στην οποία ζωντανεύει το πρόσωπο και ο χαρακτήρας ενός νεόπλουτου μεγαλοαστού,ο οποίος,στενόμυαλος και υπερβολικά τσιγκούνης,καταπιέζει τα χαρούμενα και σπάταλα παιδιά του.

1669 Monsieur de Pourceaugnac, κωμωδία, στην οποία ένας χαζός επαρχιώτης αφήνει αγορασμένη νύφη του στα χέρια του αντιπάλου του.

1670 Ο Αρχοντοχωριάτης(Le bourgeois gentilhomme), μία κωμωδία-μπαλέτο, στην οποία ο Μολιέρος σατιρίζει την εμμονή των μεγαλοαστών για αριστοκρατικούς τίτλους ευγενείας.

Ο θάνατος

Ο Μολιέρος δεν πέθανε, όπως πιστεύεται, πάνω στη σκηνή. Κατά τη διάρκεια στης παράστασης «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής» κατέρρευσε στην σκηνή βήχοντας και αιμορραγώντας και παρά τις πιέσεις του βασιλιά Λουδοβίκου XIV για ξεκούραση, εκείνος συνέχισε να παίζει μέχρι το τέλος του έργου. Ύστερα από αυτό κατέρρευσε ξανά έχοντας μεγαλύτερη αιμορραγία αυτή τη φορά και πέθανε λίγες ώρες αργότερα στο σπίτι του. Ενταφιάστηκε χωρίς χριστιανική κηδεία και όντας ηθοποιός απαγορευόταν εκ νόμου να ταφεί στο ιερό χώμα ενός νεκροταφείου. Η σύζυγός του ζήτησε από το βασιλιά Λουδοβίκο XIV να επιτρέψει μια απλή τελετή αργά τη νύχτα. Εκείνος δέχτηκε και ο Μολιέρος τοποθετήθηκε στο μέρος του νεκροταφείου που υπάρχει για τα αβάπτιστα βρέφη. Σε ‘κείνη την μυστική κηδεία παραβρέθηκαν πάνω από 800 άτομα. Το 1792 τα οστά του μεταφέρθηκαν στο μουσείο μνημείων της Γαλλίας και το 1817 μεταφέρθηκαν στο νεκροταφείο Le Père Lachaise. Λέγεται πως τη νύχτα που πέθανε, ο Μολιέρος φορούσε πράσινα ρούχα και έκτοτε υπάρχει η προκατάληψη πως το πράσινο χρώμα φέρνει κακοτυχία στους ηθοποιούς.

Επάνω ΑΠΟΛΛΙΝΑΙΡ ΜΠΩΝΤΛΑΙΡ ΝΤΕ ΣΑΝΤ ΟΥΓΚΩ ΙΟΝΕΣΚΟ ΜΟΛΙΕΡΟΣ ΜΟΝΤΕΣΚΙΕ ΝΙΝ ΕΛΥΑΡ ΡΕΜΠΩ ΣΑΝΔΗ ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ ΝΕΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΝΕΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ