ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΝ
"ΚΑΛΟ"
ΓΟΝΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΥΠΕΥΘΥΝΟ
ΓΟΝΙΟ
Πεποίθηση του γονιού |
Πιθανή συμπεριφορά του γονιού |
Πιθανά |
"Πρέπει να ελέγχω". | Απαιτεί υπακοή. Αμοίβει,
Τιμωρεί. Προσπαθεί να κερδίσει. Επιμένει ότι αυτός έχει δίκιο και το
παιδί άδικο.
|
Επαναστατεί. Νοιώθει ανήσυχο, αδικημένο. Ζητάει εκδίκηση ή παραιτείται. Υποκρίνεται, λέει ψέματα, κλέβει. Δεν έχει αυτοπειθαρχία. |
"Είμαι ανώτερος". | Νοιώθει οίκτο για το παιδί. Παίρνει την ευθύνη πάνω του. Υπερπροστατεύει. Παραχαϊδεύει. Κάνει το παιδί να ντρέπεται για τον εαυτό του. | Λυπάται τον εαυτό του. Κατηγορεί, επικρίνει τους άλλους. Νοιώθει ανεπαρκής. Περιμένει από τους άλλους. Νοιώθει την ανάγκη να είναι ανώτερο. |
"Έχω δικαιώματα. Μού οφείλεις". | Ασχολείται υπερβολικά με τη δικαιοσύνη. Δίνει με προϋποθεσεις. | "Οι άλλοι με αδικούν, με εκμεταλλεύονται". Δεν τους εμπιστεύεται. Μαθαίνει να τους εκμεταλλεύεται. |
"Πρέπει να είμαι τέλειος". | Απαιτεί από όλους την τελειότητα. Ψάχνει για λάθη. Τον απασχολεί πολύ η γνώμη των άλλων. Πιέζει το παιδί για να φανεί εκείνος καλός. | Πιστεύει ότι ποτέ δεν είναι αρκετά καλό. Γίνεται τελειοκράτης. Νοιώθει αποθαρρυμένο. Ανησυχεί υπερβολικά για τη γνώμη των άλλων. |
"Δεν με υπολογίζουν. Οι άλλοι έχουν περισσότερη σημασία από μένα". | Παραχαϊδεύει το παιδί. Γίνεται "σκλάβος" του. Υποχωρεί στις απαιτήσεις του. Νοιώθει ένοχος όταν λέει όχι. | Περιμένει από τους άλλους. Δεν έχει καλές κοινωνικές σχέσεις. Δεν σέβεται τα δικαιώματα των άλλων. Γίνεται εγωϊστής. |
Πεποίθηση |
Πιθανή |
Πιθανά |
"Πιστεύω ότι το παιδί μπορεί να πάρει αποφάσεις". |
Επιτρέπει την εκλογή. Ενθαρρύνει. |
Νοιώθει εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Προσπαθεί. Συνεισφέρει. Συνεργάζεται. Επιλύει τα προβλήματα. Αποκτά επινοητικότητα. |
"Είμαι ισότιμος. Ούτε ανώτερος, ούτε κατώτερος σε αξία από τους άλλους". | Πιστεύει στο
παιδί. Το σέβεται. Ενθαρρύνει την ανεξαρτησία. Δίνει το δικαίωμα
εκλογής και ευθύνης. Περιμένει να συνεισφέρει το παιδί.
|
Αναπτύσσει αυτοπεποίθηση και υπευθυνότητα. Μαθαίνει να παίρνει αποφάσεις. Πιστεύει στην ισοτιμία. |
"Πιστεύω στον αμοιβαίο σεβασμό". | Καλλιεργεί την ισοτιμία και τον αμοιβαίο σεβασμό. Δεν κάνει το παιδί να νοιώθει ένοχο. | Αναπτύσσει τον αμοιβαίο σεβασμό και το κοινωνικό ενδιαφέρον. Εμπιστεύεται τους άλλους. |
"Είμαι άνθρωπος. Έχω το θάρρος να μην είμαι τέλειος". | Θέτει
πραγματοποιήσιμα πρότυπα. Τονίζει τα θετικά σημεία. Ενθαρρύνει. Δεν
τον απασχολεί η εικόνα του εαυτού του. Έχει υπομονή.
|
Ενδιαφέρεται για το έργο και όχι για την αυτοπροβολή. Βλέπει τα λάθη σαν πρόκληση για να συνεχίσει. Δοκιμάζει με θάρρος νέες εμπειρίες. Είναι ανεκτικό με τους άλλους. |
"Πιστεύω ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν αξία. Το ίδιο και ο εαυτός μου". | Ενθαρρύνει τη συμμετοχή. Αρνείται να γίνει "χαλί που το πατάνε". Ξέρει πότε θα πει το όχι. | Έχει καλές κοινωνικές
σχέσεις. Σέβεται τα δικαιώματα των άλλων. Είναι γενναιόδωρο.
|